بهترین وب‌سایت‌های Crowdfunding در سال ۲۰۱۸ – سپیدتک

  • ۰
crowdfunding

بهترین وب‌سایت‌های Crowdfunding در سال ۲۰۱۸ – سپیدتک

تامین مالی جمعی یا همان  Crowdfunding تا کنون، باعث شروع و موفقیت پروژه‌های ناشناخته‌ی بی‌شماری، شده است. از پروژه‌های ساده‌ای چون دستور پخت یک غذا گرفته، تا ساخت و سازهای عمرانی بزرگ، همگان فعالیت خود را با سیستم تامین مالی جمعی آغاز کرده‌اند.

crowdfunding

crowdfunding

ماهیت دموکراتیک وب‌سایت‌های تامین مالی جمعی ، بدین صورت است که ایده‌های جالب اسپانسر و یا سرمایه‌گذار می‌یابند، و ایده‌های معمولی به ته لیست سقوط می‌کنند!

پایگاه داده‌های کراودفاندینگ، CrowdExpert.com، ارزش بازار این تجارت در آمریکا را، ۲٫۱ میلیارد دلار تخمین زده است. تامین مالی جمعی روشی جالب برای کارآفرینان جوان با ایده‌های نوین می‌باشد تا سرمایه یا بودجه لازم برای اجرای ایده و پروژه خود را بیابند.

اما بهترین وب‌سایت‌های کراودفاندینگ چه خدماتی ارائه می‌دهند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ هر وبسایت از دیگری، به شیوه‌ی متفاوتی عمل می‌کند. وجه تمایز آنان معمولا در ارائه خدمات متفاوت و دریافت هزینه‌های متفاوت است. در اینجا ما به معرفی بهترین وب‌سایت‌های Crowdfunding در سال ۲۰۱۸، می‌پردازیم.

  • Kickstarter

Kickstarter برای ایده‌های خلاقانه طراحی شده است. طبق توضیحات خود وب‌سایت، ایده‌هایی در زمینه‌های زیر، مورد استقبال Kickstarter می‌باشند: هنر، کتاب‌های مصور یا همان کامیک، کاردستی، رقص، طراحی، فشن، فیلم و ویدئو، غذا، بازی، روزنامه‌نگاری، موزیک، عکاسی، انتشارات، تکنولوژی و تئاتر.

crowdfunding

crowdfunding

تا کنون ۱۳٫۹ میلیون نفر، ۳٫۳۹ میلیارد دلار سرمایه اولیه خود را، از طریق این وب‌سایت بدست آورده‌اند. شما در ابتدا میزان سرمایه مورد نظر خود را تعیین کرده  و اگر پیشنهادی با رقم شما هم‌خوانی نداشت، آن را رد می‌کنید. زمانی که پیشنهاد مناسب رااز طرف Crowdfunding ها دریافت کردید، باید ۳ درصد از سود  و ۳ الی ۵ درصد دیگر، برای هزینه‌های این پروسه را، به Kickstar بدهید.

می‌توانید کمپین دریافت سرمایه خود را، از ۱ تا ۶۰ روز تایین کنید. گرچه خود سایت مدت زمان ۳۰ روز را پیشنهاد می‌دهد.

در این وب‌سایت، می‌توانید به اعطاکنندگان این پول‌ها هدیه‌هایی خاص وانحصاری بدهید. با این حال شما حق پیشنهاد فروش سهم و یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های موفق را، به این Crowdfundingها ندارید.

مثالی از پروژه‌ای موفق در kickstarter، جمع‌آوری ۲۰٫۳۳۸٫۹۸۶ میلیون دلار برای ایده‌ی تولید ساعت هوشمند Pebble Time بود.

  • Indiegogo

وب‌سایت Indiegogo تمرکز خود را بر کارآفرینان قرار داده است. این وب‌سایت به ۳ بخش تقسیم شده است:

  • تکنولوژی و نوآوری
  • پروژه‌های خلاقانه
  • پروژه‌های محلی Community Projects

این وبسایت همچنین به بازار آنلاین خود برای فروش محصولات سرمایه‌گذاری شده، می‌بالد.

در Indiegogo حتی اگر میزان پول جمع‌آوری شده کمتر از میزان سرمایه‌ی مورد نیاز شما باشد، می توانید آن را برداشت کنید. وبسایت ۵ درصد از بیشترین میزان سود شما به علاوه هزینه‌های پروسه را، از شما دریافت می‌کند.

Indiegogo از زمان شروع فعالیتش در سال ۲۰۰۷، موفق به جمع‌آوری ۱ میلیارد دلار شده است.

این پلتفرم با MicroVentures همکاری کرده و گزینه مشارکت در سرمایه یا همان Equity Investment  را پیشنهاد می‌دهد. سرمایه‌گذاران ناجی اصطلاحی است که به اعطاکنندگانی گفته می‌شود که می‌توانند در مراحل اولیه‌ی پروژه از حداقل ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری خود را شروع کنند. از سال ۲۰۱۱،  ۱۶۰ سرمایه‌گذاری و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌اوری شده، در این وبسایت به ثبت رسیده است. از موفق‌ترین پروژه‌های این وبسایت می‌توان به جمع‌آوری ۱۳٫۲۸۹٫۰۹۷ میلیون دلار برای تولید نوعی کندوی عسل، اشاره کرد.

  • Patreon

Patreon با اکثر وبسایت‌های Crowdfunding متفاوت است. بدین صورت که این وبسایت به افرادی که معمولا سرمایه‌گذاری در حرفه آنها خیلی پایین است، مانند نویسندگان، هنرمندان، موزیسین‌ها و تولید کنندگان پادکست ، توجه نشان می‌دهد. شعار خود وبسایت ” اگر خلاق هستی بیا و سرمایه‌ات را بگیر!” خود به وضوح هدف Patren را نشان می‌دهد.

crowdfunding

crowdfunding

این وبسایت برای افراد خلاق تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. Patreon مدعی ایست که اعطاکنندگان سرمایه‌ها ، ماهانه بیشتر از حق عضویت خود در شبکه‌هایی چون نتفلیکس و آمازون، به افراد خلاق کمک مالی می‌کنند.

این وب‌سایت ۵ درصد از سرمایه جمع‌آوری شده به علاوه ۵ درصد دیگر، برای هزینه‌های تراکنش‌ها را برمی‌دارد. از پروژه‌های موفق این وب‌سایت، میتوان به پادکست Chapo Trap House اشاره کرد، که موفق به جمع‌آوری ۹۸٫۶۷۲ دلار شد.

  • GoFundMe

GoFundMe در میان وبسایت‌های تامین مالی جمعی، صمیمی‌ترین فضا را دارا می‌باشد. و وجه تمایز آن با دیگر وبسایت‌های مشابه، رایگان بودن آن در تمامی مراحل است.

این وب‌سایت برای پروژه‌های کوچک، شخصی و خیریه‌ای( و نه پروژه‌های بزرگ سودآور) به جمع‌آوری سرمایه می‌پردازد. شهرت این وبسایت در طی چند سال اخیر به دلیل سوء استفاده برخی افراد پولدار برای تامین هزینه‌های تعطیلات خود، خدشه دار شده است. با این حال این وبسایت برای پروژه‌های باارزشی چون، پرداخت هزینه‌های درمانی و پروژه‌های خیریه، نیز بودجه فراهم کرده است.

تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار توسط ۵۰ میلیون اعطاکننده، در GoFundMe جمع‌آوری شده است.

  • Seedrs

Seedrs وبسیات تامین مالی جمعی مشارکتی می‌باشد. تمرکز اصلی این وب‌سایت بر ایده‌های تجاری سودآور می‌باشد. شبکه سرمایه‌گذاران این پلتفرم از سرمایه‌گذاران ناجی ( به معنی اعطاکنندگان سرمایه کم)، سرمایه‌داران ریسک‌پذیر، اعضای خانواده و دوستانتان تشکیل می‌شود. از افراد دارای ایده‌ی تجاری تا حتی کمپانی‌های معروف، می‌توانند در این وب‌سایت فعالیت کنند. میزان سرمایه‌گذاری آشکار است با این حال آنها میتوانند در سهام تجارت شما نیز شریک شوند.

crowdfunding

crowdfunding

این وبسایت تاکنون حدود ۳۵۵ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

اگر کمپین کسب بودجه شما موفقیت‌آمیز باشد، ۶ درصد از کل بودجه جمع شده و ۰٫۵ درصد برای هزینه‌های دیگر، به علاوه ۲٫۵۰۰ دلار برای هزینه‌های ادمین سایت، به Seedrs می‌پردازید.

  • Crowdcube

Crowdcube پلتفرم تامین مالی جمعی برای ایده‌های تجاری می‌باشد. از خدمات این سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه نظرات کارشناسانه جهت اجرای موفقیت‌آمیز یک پروژه تجاری
  • ارائه نظرات کارشناسانه برای برنامه‌ریزی ارتباطات با سرمایه‌گذاران
  • تعیین هدف دقیق

تمامی موارد بالا قبل از شروع کمپین جمع‌آوری سرمایه، در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

crowdfunding

crowdfunding

Crowdcube، تا کنون با ۵۲۱٫۹۱۱ عضو خود موفق به جمع‌آوری ۴۰۰ میلیون دلار شده است. این اعضا به طور میانگین برای هر پروژه، ۱٫۴۳۰ دلار اهدا می‌کنند. این وبسایت ۷ درصد از بودجه جمع‌آوری شده و البته مقداری برای هزینه‌های این پروسه را دریافت می‌کند. به طور میانگین ۶۷۰٫۰۰۰ دلار برای هر پروژه در این سایت جمع‌آوری شده است.

از پروژه‌های موفق این وبسایت میتوان به نوشیدنی  Brewdog اشاره کرد که موفق به کسب ۱۰ میلیون دلار سرمایه شد.

  • Crowdfunder

هدف Crowdfunder معرفی کارآفرینان به سرمایه‌گذاران احتمالی می‌باشد. لازم به ذکر است که این پلتفرم، ایده‌هایی که نفعی برای عموم مردم، جامعه و محیط زیست دارند را، ارجحیت می‌دهد.

این وب‌سایت همچنین توصیه‌هایی تخصصی پیرامون، روش‌های برتر پیاده‌سازی و توسعه یک ایده توسط تامین مالی جمعی را، ارائه می‌دهد. اگر پروژه شما موفقیت‌آمیز باشد، ۸ درصد از سرمایه جهت هزینه‌های این پروسه به سایت تعلق می‌گیرد.

  • Lending Club

همانطور که از اسمش پیداست، این وب‌سایت برای تجارت‌های کوچک وام فراهم می‌کند. شما می‌توانید تا حداکثر ۴۰٫۰۰۰ دلار وام شخصی، و برای پروژه‌های تجاری از ۵۰۰۰ تا ۳۰۰٫۰۰۰ دلار بدست آورید. از این میزان ۵٫۵ الی ۷٫۵ درصد سود به سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت.

برای صلاحیت دریافت یک وام تجاری، شما نباید در طی سالیان اخیر سابقه ورشکستگی داشته باشید. فاکتورهای دیگر بدین صورت است که، باید طی ۱۲ ماه گذشته مشغول کار بوده، و درآمد سالانه شما حداقل ۵۰٫۰۰۰ دلار بوده باشد. این شرایط نسبت به وام‌دهندگان آنلاین دیگر، بسیار آسانتر می‌باشد و معمولا گرفتن وام از این پلتفرم برای کسب و کارهای جدید و کوچک، آسانتر از گرفتن وام از بانک‌ها می‌باشد.

تاکنون میزان ۲۸ میلیارد دلار وام، از طریق Lending Club اهدا شده است و ۹۵ درصد از کاربران، این پلتفرم را به اعضای خانواده و یا دوستان خود، معرفی می‌کنند.

گزینه دیگر Funding Circle  می‌باشد. این سیستم سرویس وام‌دهی شخص به شخص را فراهم می‌کند. تاکنون ۳٫۴ میلیارد دلار برای ۳۵٫۶۲۳ تجارت از طریق این پلتفرم محیا شده است. تجارت‌ها از ۵٫۰۰۰ تا ۱ میلیون دلار با سود سالیانه ۳ درصد و بدون پیش پرداخت، می‌توانند وام بگیرند. به طور میانگین تجارت‌های وام گیرنده از این وبسایت ۸ سال فعالیت داشته‌اند و حدود ۴۲۰٫۰۰۰ دلار درآمد سالیانه را ثبت کرده‌اند.

  • AngelList

AngelList به شما اجازه ارسال رزومه به ۷۷٫۴۴۱ استارتاپ‌ را می‌دهد. این پلتفرم برای افرادی که قصد توسعه کسب و کار خود در استارت‌آپ‌ها را دارند، بسیار مناسب می‌باشد.

crowdfunding

crowdfunding

شما حتی می‌توانید در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنید. تاکنون ۷۶۵ میلیون دلار در ۲۱۱۵ استارتاپ‌ در این پلتفرم سرمایه‌گذاری شده است.

منبع : techworl


پاسخ