بدیهیست که مهترین کلید برای توسعه یک استارت آپ، افزایش درآمد است. با بیان ساده، برای افزایش درآمد خود، ۳ استراتژی می توانید در پیش بگیرید:
فروش محصولات بیشتر، فروش به مشتریان بیشتر و فروش به قیمت بالاتر.
بیشتر وقت‌ها، نویسندگان مسائل را بیش‌ از حد پیچیده می‌کنند. اما اگر تصمیم دارید درآمد خود را افزایش دهید، این ۳ مورد واضح‌ترین مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید و تمام تلاش‌های شما باید در راستای این موارد باشند.

کسب‌وکاری که دارید باید استراتژی‌های خوبی برای این فرصت‌ها در چنته داشته باشد، و گرنه در بازار شانس خود را از دست می‌دهید و رقبای تجاری‌تان، باز را خواهند برد.

فروش محصولات بیشتر

ساده‌ترین راه رشد کسب‌ و کارتان این است که محصولات یا خدمات بیشتری را به مشتریانی که الان دارید، بفروشید. این مشتریان، از قبل شما را می‌شناسند، با شما ارتباط دارند، احتمالاً شرکتتان را دوست دارند و از همه مهم‌تر، به شما اعتماد می‌کنند. بنابراین فروش محصولات بیشتر به آن‌ها، زیاد مشکل نیست.

نشان داده شده است که جذب مشتریان جدید، ۷ برابر هزینه‌برتر از این است که اقلام بیشتری را به مشتریان فعلی بفروشید. بنابراین باعرضه‌ی محصولات و خدمات بیشتر، سود بالاتری نصیبتان می‌شود، چون‌که هزینه‌ی جذب این مشتریان را پیش‌تر از این پرداخته‌اید.

به این بیاندیشید که چه محصول و خدمات دیگری می‌توانید به این مشتریان ارائه کنید. لازم نیست که حتما خدمات جدیدی در دست تولید داشته باشید. شاید بتوانید خدمات یک شریک تجاری را، که درصد کمی از آن برای شراکتتان به شما می‌رسد، عرضه کنید. مانند شرکت‌های هواپیمایی که از همکاری با هتل‌ها و تاکسیرانی‌ها بهره می‌برند. هدف آن‌ها به دست آوردن حداکثر درآمد ممکن از مشتریان فعلی است.

حواستان باشد رضایت مشتریان را فراموش نکنید، چون به ازای از دست دادن هر مشتری، هزینه‌ی بالایی برای پیدا کردن مشتری جدید متحمل خواهید شد. در واقع برای فروش بیشتر به، باید رویکرد سیاست‌مندانه‌ای داشته باشید.

استراتژی فروش
استراتژی فروش

فروش به مشتریان بیشتر

جذب مشتریان جدید و افزایش سهم بازار، حوزه ای است که اغلب شرکت‌ها تمرکز زیادی روی آن می‌کنند.

اگر می‌خواهید بر بازار هدف خود کاملا مسلط باشید، راندمانتان را بالا ببرید و “صرفه به مقیاس” بیشتری داشته باشید، لازم است مشتریان بیشتری داشته باشید.

به یاد داشته باشید که هزینه‌ی جذب مشتری جدید، ۷ برابر مشتریان فعلی تمام می‌شود. اما یک روش ارزان وجود دارد که موجب صرفه‌جویی زیادی می‌شود. اینکه مشتریان فعلی‌تان شما را به دیگران معرفی کنند. برای تشویق بیشتر مشتریان فعلی برای این کار این است که برایشان جایزه تعیین کنید.

البته برنامه‌های مشارکت در فروش نیز می‌تواند مفید باشد.

استراتژی فروش
استراتژی فروش

فروش به قیمت بالاتر

ارزش کار خودتان را دست‌کم نگیرید! یکی از اشتباهاتی که اکثر کارآفرینان مرتکب می‌شوند همین است. افزایش قیمت یکی از ساده‌ترین راه‌های افزایش درآمد است. اما در عین حال ریسک زیادی به همراه دارد. چون ممکن است مشتریان فعلی را نیز از دست بدهید، اما ارزش‌گذاری پایین نیز به این معناست که شما به کار خود بهایی نمی‌دهید، پس چگونه انتظار دارید که دیگران به کار شما بها دهند؟

البته گاهی اوقات، درست است که بالا بردن قیمت باعث از دست رفتن مشتریان فعلیتان می‌شود ولی ممکن است باعث جذب مشتریانی شود که مایلند برای خدمات با کیفیت‌تر پول بیشتری پرداخت کند. در این حالت، تقاضا و درآمد کلی افزایش خواهد یافت.

خلاصه‌ کلام اینکه، اگر محصولتان با کیفیت است، آن را به قیمت مناسبی بفروشید.

با رعایت این سه استراتژی، پتانسیل کسب‌وکار خود را به حداکثر می‌رسانید! موفق باشید 🙂

مطلب مرتبط:

چگونه فروش خود را با اینستاگرام افزایش دهید؟