ریسک مؤسسات مالی

  1. ظهور فین‌تک و ارایه خدمات غیرمتمرکز مالی، مؤسسات مالی متداول و سنتی نظیر بانک‌ها را در ریسک قرار داده است. احتمالاً مهمترین خطر برای بنگاه‌های بانکی این است که در ذهن عموم به‌عنوان ساختاری شناخته شده‌اند که هزینه کمتری را صرف توسعه زیرساخت‌ها می‌کنند و در مقابل، شرکت‌های فین‌تک با ارائه خدمات کاربرپسند و نوین، برای خود اعتبار ویژه‌ای کسب کرده و سرانجام با مشتریان ارتباط پایداری برقرار می‌نمایند؛ این مساله، موجب کاهش ارزش برند بانک‌ها خواهد شد. بانک‌ها عموماً بر زیرساخت‌های فناوریِ نه چندان به‌روز، ارایه خدمت می‌کنند اما نقش‌آفرینان جدید در حوزه مالی، خدمات دیجیتال خود را برای پاسخ‌گویی به نیازهای گروه خاصی از مشتریان طراحی کرده‌اند. شرکت‌های نوظهور فین تک می‌توانند هم چابک و سریع باشند و هم کاملاً بر بازدهی مثبت مورد توجه مشتریان تمرکز نمایند.
  2. چالش‌های بنگاه‌های بانکی عبارتند از: انطباق بازار، حفظ و حمایت از مشتریان، اصلاح ساختارهای بروکراتیک، کاهش هزینه عملیات بانکی، کاهش محدودیت‌های خدمات مالی به مشتریان ویژه، سهولت دسترسی مشتریان به خدمات مالی و … در حالی‌که بطور مثال: شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات P2P مانند وام‌دهی، از رویکردهای شفافی برخوردارند و به‌دور از ساختارهای بروکراتیک و ناکارامدی نظیر کمیته‌های ارزیاب مالی، وام‌دهنده و وام‌گیرنده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یکدیگر متصل می‌کنند. اساس این رویکرد، افزایش ارتباطات نسل جدید در بستر رسانه‌های اجتماعی است. رضایت‌مندی مشتریان موجب افزایش پلکانی اعتبار و محبوبیت وام‌دهندگان در رسانه‌های اجتماعی می‌گردد.
  3. هزینه‌های عملیاتی، دیگر ریسک مؤسسات مالی سنتی نظیر بانک‌هاست. خدمات قابل ارایه و تعریف شده در این‌گونه بنگاه‌ها با محدودیت‌های متعددی از جمله حاکمیت، دستگاه‌های ناظر، دستگاه‌های همکار و شرکای تجاری، قانون‌گذار و سهام‌داران است. هریک از این ارکان به ظاهر تسهیل‌کننده ارایه خدمات به مشتری نهایی، سهمی در سبد هزینه عملیاتی خدمات مالی دارد که در نهایت از کاربر (مشتری مالی) اخذ می‌شود. این شیوه‌ سهم‌خواهی عناصر چرخه تولید خدمت مالی، نارضایتی مستمری را در مشتریان ایجاد می‌کند. از جمله چالش‌هایی که بنگاه‌های مالی سنتی باید حل نمایند کاهش هزینه‌های عملیات یا تغییر در رویکردهای تولید و ارایه خدمات مالی است.
  4. محدودیت و عدم اختصاصی بودن خدمات مالی، دیگر ضعفی است که دست‌به‌گریبان بنگاه‌های مالی رایج است. فقدان توجیه اقتصادیِ «تنوع» در خدمات قابل تعریف از یکسو و عدم توجه به استراتژی تنوع در حوزه خدمات مالی از سوی دیگر، سبب می‌شود
  5. ارایه خدمات مالی به تنهایی برای بنگاه‌های بانکی مزیت رقابتی محسوب نشده و برای حفظ و ارتقای موقعیت در فضای کسب‌وکارهای مالی، لازم است با برقراری ارتباطات دوستانه و پایدار و اختصاصی کردن خدمات قابل ارایه به یکایک مشتریان، مسیر پیشرفت را طی کنند. رویکرد پیشنهادی برای بانک‌ها، فروشگاه ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای مالی برای شرکت‌های مختلف است که ممکن است بانک‌ها را به تنها منبع ارائه‌دهنده بهترین راه‌کارهای مالی در سطح جهانی تبدیل کند تا رابطه خود را با مشتریان پایدار نمایند.
  6. بانک‌ها به‌دلیل داشتن پایگاه مشتریان مناسب و تجربه در مدیریت ایمن‌داده‌ها، در موقعیت ایده‌آلی برای ارائه راه‌کارهای جامع به مشتریان هستند و می‌توانند خدمات مالی را با طیف گسترده‌ای از پیشنهادهای دیجیتالی ترکیب کنند. ازجمله این امکانات ارزشمند می‌توان به ارائه سوابق پزشکی، وصیت‌نامه یا علائم بیولوژیکی موردنیاز برای روشن شدن خودرو مشتری اشاره کرد؛ اما چالش یا ریسک پیش‌ِ روی بنگاه‌های بانکی، گستردگی ساختارهای سازمانی و کندی در تحقق و تأمین این‌گونه نیازهای سریع مشتریان است.
  7. کسب مزیت رقابتی جدید برای بنگاه‌ها و مؤسسات مالی، حیاتی است فین‌تک‌ها مزایای متعددی را به اکوسیستم مالی وارد می‌کنند.
  8. قبل از ورود استارت‌آپ‌های فین‌تکی به اکوسیستم مالی، استراتژی‌های رقابتی، برای بنگاه‌های مالی روند یکنواختی داشته که نیازمند تغییر است.
  9. هم‌زیستی با تازه‌واردان صنعت مالی، می‌تواند چالش‌های آتی بنگاه‌های سنتی مالی را کاهش دهد. این هم‌زیستی به اشکال مختلف قابل پیاده‌سازی است اما به مالکان بنگاه‌های مالی سنتی توصیه می‌شود به این چالش توجه کنند.
  10. مشارکت با فین‌تک‌ها گونه‌ای پیشرفته در هم‌زیستی تعاملی است. فین‌تک‌ها ضمن برخورداری از مزایای متعدد فنی و استراتژیک، از جنبه‌های مختلفی نظیر توان مالی، تجربه مدیریت کسب و کار و موارد مشابه، تازه‌کار محسوب می‌شوند. این‌گونه نیازهای طرفین، فرصتی برای پایداری و قوام بنگاه‌های مالی سنتی در اکوسیستم‌های جدید است.
فین تک
فین تک

تهیه: مهدی واحدی، رئیس هیأت مدیره سپیدتِک sepidtech.ir