راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی برای تجارت‌های پیشرفته با بودجه زیاد آسان خواهد بود. اما برنامه‌ریزی,  و اجرای همین امر، برای تجارت‌های کوچک همواره چالشی بزرگ بوده است. بنابراین شما نیز جهت صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های خود از ترفندهای موجود در این زمینه بهره بگیرید. در این مطلب سعی خواهیم کرد به ترفندهای برتر راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق، بپردازیم.

کمپین تبلیغاتی
چگونه برای تجارت‌های کوچک کمپین‌ تبلیغاتی راه بیاندازیم؟

پیش از راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود بهتر است از جزئیات این کار آگاه شوید.

  • اهداف خود را از راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی مشخص کنید.

در این مرحله شما باید تعریف دقیقی از اهداف تجارت خود و متعاقبا کمپین تبلیغاتی خود در دست داشته باشد. برای مثال اگر هدف خود را صرفا ” فروش بیشتر” در نظر بگیرید، به جایی نخواهید رسید. تمامی تجارت‌ها به دنبال فروش بیشتر هستند، بنابراین اهداف دقیق‌تر و با جزئیات‌تری را برای خود تعریف کنید.

می‌توانید با این ۵ هدف اصلی بازاریابی، شروع کنید:

  • یافتن مشتریان جدید: اگر هدف شما این است، برای آن بازه زمانی محدود تایین کنید. در مرحله بعد، میزان دقیقی از افزایش تعداد مشتری مورد انتظارتان در این بازه زمانی را نیز مشخص کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که سطح انتظارتان را با توجه به بودجه‌تان تنظیم کنید.
  • شناساندن برند: اگر هدفتان شناساندن هرچه بیشتر برندتان است، باید فاکتورهای مشخصی را برای این امر تایین کنید. باید ابتدا برای خود تعریف دقیقی از ” شناساندن برند” ارائه دهید. موفقیت کمپین تبلیغاتی با هدف شناساندن برندتان را چگونه محاسبه می‌کنید؟ ترافیک بیشتر به وسایت؟ نظرات بیشتر در شبکه‌های اجتمایی؟ نظر سنجی درباره برندتان؟ همانطور که می‌بینید محاسبه این امر کار دشواری است. بنابراین باید یکی از فاکتورهای بالا را معیار قرار دهید. برای مثال افزایش ۲۰ درصدی کاربران طی ۶ ماه آتی.
  • معرفی محصول جدید: اگر هدف کمپین تبلیغاتی شما معرفی و توسعه محصول جدید است، باید این پروسه با عدد و ارقام دقیق پیش برود. برای مثال، افزایش تقاضای ۵ درصدی طی بازه‌ی زمانی ۳ ماهه.
  • حراجی‌های فصلی: اگر خرده فروش هستید، و برای حراجی‌های انتهای فصل خود میخواهید به تبلیغات بپردازید، زمان فاکتور بسیار مهمی است. برای این بازه‌ی محدود زمانی باید بسیار آینده نگر باشید. می‌توانید افزایش ۳۰ درصدی مراجعه‌کنندگان و افزایش ۱۰ درصدی در فروش را هدف کمپین تبلیغاتی خود قرار دهید.

در مرحله بعد در کمپین تبلیغاتی خود، باید به طور دقیق المانی که قصد توسعه‌اش را دارید، مشخص کنید.

  • محصول
  • سرویس
  • مجموعه‌ای از محصولات یا سرویس‌ها
  • برند خود
  • حراجی یا تخفیف‌های ویژه

 با راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی برای تجارت‌های کوچک ، می‌توانید در نهایت به دو مورد از موارد بالا بپردازید.

  • مخاطبان خود را شناسایی کنید

مخاطبان خود را به دقت هدف گذاری کنید. این افراد را نباید صرفا ” مشتری” یا “کاربر” بیشتر در نظر بگیرید. برای این امر می‌توانید از ابزار رایگان Make My Persona بهره بگیرید. این ابزار با توجه به داده‌های شما، مشتریان احتمالی را از لحاظ سن، وضعیت مالی، شغل و مکان فیزیکی دسته‌بندی می‌کند. در این حالت شما می‌توانید محتوای مناسب را، در زمان مناسب به مخاطبین مورد نظرتان ارائه دهید.

  • چگونه و از کجا به دنبال مخاطبین جدید خود هستید؟

شما به عنوان یک کسب و کار کوچک، زمانی که تصمیم به راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود می‌گیرید، باید درک دقیقی از مخاطبین احتمالی خود ارائه دهید. برای مثال باید بدانید آنها بیشترین زمان را در کجا و صرف چه اموری می‌کنند؟ شبکه‌های اجتمایی محبوب آنها کدامند؟ برای خرید یک محصول در کجا به جستجو میپردازند؟ و سوالاتی از این دست.

بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و مجلات طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جذب می‌کنند. با این حال، شما باید مخاطبین تجارت خود را، مد نظر قرار دهید. برای مثال اگر شما مخاطبینی از قشر جوان را هدف قرار داده‌اید، تبلیغات در شبکه‌های اجتمایی به مراتب از تبلیغات تلویزیونی موفق‌تر خواهد بود. استفاده از ابزارهای تبلیغاتی آنلاین نیز برای این هدف موثر خواهند بود. برای مثال با استفاده از Google Adwords، و البته به کارگیری کلمات کلیدی درست، مخاطبین مورد نظرتان را به برند خود جذب کنید.

Adwords

  • زمان‌بندی دقیق برای کمپین‌های تبلیغاتی

اگر هدف شما از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خاص محدود به بازه‌ی زمانی مشخصی است، باید با برنامه جلو بروید. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اگر برای حراجی‌های آخر فصل و یا پیشنهادات ویژه برای روزی خاص قصد تبلیغات دارید، باید از قبل برنامه‌ریزی کنید. گرچه تبلیغات پرداخت برای هر کلیک یا همان Pay-per-Click، فورا شروع به کار می‌کنند.

  • بودجه کمپین تبلیغاتی خود را تعیین کنید.

برای این امر به واقع گرایانه ترین شکل ممکن عمل کنید. زیرا اشتباهی کوچک و یا بلندپروازی در این مورد،  مشخصا به ضرر شما تمام خواهد شد. برای تایین بودجه کمپین تبلیغاتی خود می‌توانید چند فاکتور زیر را در نظر بگیرید:

  • تاریخچه تجارت : با ارزیابی و آنالیز داده‌های بدست آمده از کمپین‌های تبلیغاتی خود در گذشته، درکی واقع‌گرایانه از بودجه مورد نیاز خود بدست خواهید آورد.
  • عملکرد رقیبان: عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی رقیبان خود را نظاره کنید. توجه داشته باشید که برای این امر باید به تجارت‌هایی مانند خودتان و نه تجارت‌های برتر و موفق، نگاه کرده و درس بگیرید. با محاسبه فروش‌های سالیانه آنها و میزان بودجه کمپین‌های تبلیغاتی خود، درک صحیحی از بازار بدست خواهید آورد.
  • انتخاب پلتفرم مناسب

امروزه بازار دیجیتال مارکتینگ بسیار داغ است. بنابراین برای پیشرفت در این عرصه تا حد ممکن به روز بوده و از پلتفرم‌های برتر آنلاین استفاده کنید.  شبکه‌های اجتمایی به دلیل طیف گسترده کاربران و البته رایگان بودنشان، برای کمپین‌های تبلیغاتی تجارت‌های کوچک بسیار مناسبند.

برای اطلاعات بیشتر جهت تبلیغات در شبکه‌های اجتمایی میتوانید به مطلب ترفندهای برتر بازاریابی در لینکدین کدامند؟ و یا مطلب ۴ ترفند مفید برای تولید محتوای موثر در اینستاگرام مراجعه کنید.

  • بررسی نتایج حاصل از کمپین تبلیغاتی

بر اساس اهداف تجارت‌تان، باید فاکتورهای مشخصی را جهت تایین میزان موفقیت عملکرد کمپین تبلیغاتی خود، در دست داشته باشید. این امر با ابزارهایی چون Adwords آسان است زیرا این ابزارها داده‌ها را به صورت اتوماتیک در اختیارتان قرار می‌دهند. از طرف دیگر آنالیز عملکرد تبلیغات تلویزیونی پیچیده‌تر خواهد بود. برای این امر از کارشناسان مارکتینگ بهره ببرید.

در آخر جا دارد به این نکته اشاره کنیم که، روزانه به تعداد کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ برای تجارت‌های کوچک افزوده می‌شود. در این منوال برای موفقیت خود باید همواره به روز بوده و از افراد متخصص این زمینه بهره بگیرید. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تجربه خود، در صرفه‌جویی هزینه و وقت شما بسیار مفید واقع خواهند شد.

منبع : smallbiztrends