رگ‌تک؛ آیا موجی از تحکیم‌ها پیش رو است؟

فناوری قانون‌گذاری یا همان رگ‌تک همچنان از بخش‌های مورد علاقه موسسات مالی خواهد بود؛ موسساتی که نه‌تنها می‌خواهند موثرتر و کارآمدتر با تعهدات و الزامات قانون‌گذاری‌ موجود کنار بیایند؛ بلکه از طرفی می‌خواهند هزینه و ریسک انجام چنین اقداماتی را هم تا جای ممکن پایین بیاورند؛ هرچند در این زمینه چرخه فروش طولانی‌مدت و همین‌طور ایجاد موانع همچنان به‌عنوان چالش‌های اصلی باقی می‌مانند؛ به‌خصوص زمانی که تیم‌های تطابق با رگ‌تک آشنایی چندانی نداشته باشند. علاوه‌ بر این، نبود بازیگران حکمران در این فضا باعث ایجاد تحکیم و ثبات بیشتر در صنعت می‌شود؛ چراکه استارت‌آپ‌های حوزه رگ‌تک هم احتمالا توسط برخی ارائه‌دهندگان فناوری‌های سنتی خریداری می‌شوند؛ ارائه‌دهندگانی که به جا ماندن از بازار هیچ تمایلی ندارند.

انجمن فین‌تک هنگ‌کنگ

در ژوئن سال ۲۰۱۷، انجمن فین‌تک هنگ‌کنگ (FTAHK) در این شهر راه‌اندازی شد و به‌عنوان «صدای» جامعه فین‌تک در چین مشغول فعالیت شد. به گفته خود این انجمن، جامعه فین‌تک که FTAHK خودش را صدای آن می‌داند، شامل موسسات ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی، استارت‌آپ‌های فین‌تک، بخش‌های نظارتی، موسسات آموزشی، انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و افراد و گروه‌هایی است که همگی به حوزه فین‌تک علاقه‌مند هستند. سه هدف اصلی این انجمن عبارت است از حمایت گسترده از از اکوسیستم فین‌تک، تسهیل همکاری و فعالیت میان بخش‌های مختلف جامعه و تداوم آموزش و پرورش نسل آینده استعدادها.

پذیرش استارت‌آپ‌های فین‌تک توسط بانک‌ها به‌معنای پایان تیم‌های نوآوری است؟

هرچند تیم‌های نوآوری نقش حیاتی را در روزهای نخست فین‌تک ایفا کردند، اما زمانی که بانک‌ها و استارت‌آپ‌ها یاد گرفتند که چطور می‌توانند با هم همکاری و مشارکت داشته باشند، بیشتر این تیم‌ها از نبود بودجه انتقاد می‌کردند و همچنین از اینکه بیشتر به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، شاکی بودند.

حالا که مدیران ارشد بانک‌ها آشنایی و درک بیشتری از استارت‌آپ‌های فین‌تک پیدا کرده‌اند، انتظار می‌رود که بسیاری از این کسب‌وکارها دیگر تیم‌های نوآوری را کنار بگذارند و خودشان مستقیما وارد بازار شوند. نتیجه این کار علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و انرژی استارت‌آپ‌های فین‌تک، به ورود نوآوری در تفکر سازمان منجر می‌شود و دیگر این نوآوری صرفا محدود به تیم‌های نوآوری نخواهد بود.

ساپ‌تک / سلامی به قانون‌گذار مبتنی بر فناوری جدید

فناوری نظارت یا همان SupTech به این معناست که قانون‌گذاران از تکنولوژی‌های جدید برای موثرتر کردن نظارت‌هایشان و انجام آسان‌تر تطابق‌ها استفاده می‌کنند. برخلاف تفکر عمومی، بسیاری از رگولاتورها در حال حاضر چنین کاری را با انجام تجزیه‌وتحلیل پیشرفته داده‌ها و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی انجام می‌دهند. استفاده از چنین فرایندی نه‌تنها برای تشخیص دستکاری بازار به کار گرفته می‌شود، بلکه قانون‌گذاران می‌توانند از آن برای پردازش هزاران پرونده‌ای که در ماه به دست‌شان می‌رسد نیز استفاده کنند.

انتظارها بر این است که در سال ۲۰۱۸، برخی از رگولاتورهای پیشرو، همچنان از پیشگامان این عرصه باشند. به‌عنوان مثال، سازمان پولی سنگاپور به‌دنبال الگوهایی برای خواندن گزارش‌های رگولاتوری است که این الگوها قابلیت خوانده‌شدن توسط ماشین را داشته باشند. از طرف دیگر این سازمان به‌طور کامل تمرینات جمع‌آوری داده‌هایش را هم بازسازی کرده است و به این ترتیب به موسسات مالی این امکان را می‌دهد تا حتی در صورتی که رگولاتور از آنها یک داده یکسان را دو بار درخواست کرده باشد، درخوست دوم را رد کند.

بانکداری باز و ارائه داده‌های بانکی به شرکت‌های فناوری مورد علاقه‌تان

با توجه به اتفاقات و اقدامات انجام‌شده توسط رگولاتوری مانند PSD2 در اروپا و همین‌طور چارچوب API باز که توسط رگولاتوری هنگ‌کنگ اعلام شد، انتظار می‌رود که موضوعاتی مانند بانکداری باز و API باز همچنان جزء سرفصل‌های مهم سال ۲۰۱۸ باشد.

در حالی که اکثرا موافق این موضوع هستند که بانکداری باز همان مسیری است که صنعت بانکی باید به سمتش برود، با این حال خالی از لطف نخواهد بود که بدانیم بانک‌های کنونی در سال ۲۰۱۸ خودشان را در چه موقعیتی قرار می‌دهند و شرکت‌های بزرگ فناوری نیز از این فرصت پیش‌آمده چطور بهره‌مند می‌شوند.

اما سوالی که این وسط ممکن است به ذهن متبادر شود این است که در مدل بانکداری باز، مصرف‌کنندگان به کدام‌یک به‌عنوان رابط اصلی اعتماد خواهند داشت؛ آن شرکت فناوری یا بانک سنتی خودشان؟

هفت شرکت خدمات مالی با استفاده‌های جالب از الکسا

با استفاده از سرویس الکسا در بانک کپیتال وان شما می‌توانید پرداخت با کارت اعتباری انجام دهید و از مانده حسابتان مطلع شوید. در اتحادیه اعتباری ویرجینیا، شما می‌توانید با استفاده از سرویس الکسا یک سری اطلاعات کلی درباره این شرکت مانند آدرس شعب، نرخ سود کارت‌های اعتباری، نرخ وام خودرو و غیره به دست آورید. در شرکت کارگزاری TD Ameritrade شما می‌توانید اطلاعات به‌روزشده از بازار سهام را به دست آورید. در شرکت فیدلیتی هم از سرویس الکسا می‌توان برای اطلاعات به‌روزشده بازار سهام استفاده کرد. در شرکت لایبرتی میوچوآل هم می‌توانید با استفاده از الکسا برآورد بیمه خودرو خودتان را به دست آورید. در اتحادیه اعتباری فدرال نیوانگلند با استفاده از الکسا می‌توانید اطلاعاتی مانند محل شعب، ساعات کاری و نحوه تماس را به دست آورید. در اتحادیه اعتباری آلیانت هم با استفاده از الکسا اطلاعات جزیئ مانند ساعات کاری، شماره اعضای عضو اتحادیه و چگونگی تبدیل شدن به یکی از اعضا در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

با ظهور فناوری صدا آیا الکسا بانکدار جدید شما می‌شود؟

با اینکه همچنان تمرکزها بیشتر بر این است که موبایل در صدر فناوری‌ها باشد، با این حال صدا به‌عنوان رابط کاربری فرایندی است که به‌شدت در صنعت پذیرفته شده و در دسترس است. دستیارهای صوتی؛ از آمازون اکو و گوگل هوم گرفته تا Xiaoyu شرکت بایدو و Genie شرکت علی‌بابا، به‌طور فزاینده‌ای به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل می‌شوند. حتی برخی مطالعات پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۲، اکثر خانوارها در ایالات متحده یکی از این دستیارهای صوتی داشته باشند.

در نتیجه انتظار می‌رود که موسسات مالی به‌دنبال این باشند که چطور می‌توانند این راهکارها را با پیشنهادهایی که به مشتریان ارائه می‌دهند، ادغام کنند. هرچند هنوز مسائل بسیاری درباره امنیت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی وجود دارد، با این حال فناوری صدا، حوزه امیدوارکننده‌‌ای در صنعت خواهد بود و اگر همین‌طور پیش برود، باید این سوال را جدی‌تر مطرح کنیم که آیا الکسا می‌تواند بانکدار جدیدمان باشد؟

فین‌تک را در غرب بسازید و در شرق عملیاتی کنید

به‌طور کلی آسیا به‌عنوان رهبر جهانی در حوزه کسب‌وکارهای B2C فین‌تک به‌شمار می‌رود. البته پیشرفت‌هایی که سه شرکت برتر چینی مانند بایدو، آنت فایننشال و تنسنت (BATs) در ارائه سرویس‌های مالی به مشتریان داشته‌اند در کسب این عنوان بیشترین و مهم‌ترین تاثیر را داشته است. از طرف دیگر آسیا در حوزه کسب‌وکارهای B2B فین‌تک هم در حال پیشرو شدن است. البته این پیشرو شدن صرفا از دیدگاه نوآوری نیست و بیشتر به پذیرش و یکپارچگی مربوط می‌شود.

موسسات مالی در آسیا با توجه به اینکه مشتریان‌شان نسبتا خواهان و دوستار تکنولوژی هستند، بسیار مشتاق‌اند تا راهکارهای جدید را مورد آزمایش قرار دهند. این فرصت خوبی برای شرکت‌های فین‌تک که تمرکزشان روی کسب‌وکارهای B2B است، در سراسر دنیا فراهم می‌کند تا R&Dهای خودشان را در غرب توسعه دهند و آن را در کشورهای شرقی مانند هنگ‌کنگ یا سنگاپور اجرا کنند.

ترفند پانزی

این ترفند یک عملیات سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه است که به سرمایه‌گذاران سودهایی برگردانده می‌شود که از بهره‌های متعارف به نسبت غیرعادی بالاتر است. شرکت سوئیس‌کش، ازجمله شرکت‌هایی بود که در ایران از این ترفند استفاده می‌کنند و در سال۱۳۸۶، ۱۶۰ نفر از عوامل آن در تهران دستگیر شدند. اسم این سیستم بر اساس اسم چارلز پونزی انتخاب شد که در سال ۱۹۲۰ برای استفاده از چنین سیستمی بدنام شد. این سیستم در ابتدا براساس خرید و فروش همزمان کوپن‌های بین‌المللی نمبر پستی بود.

تقلب و امنیت سایبری

با وجود موانع بسیار، صنعت فین‌تک همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. بزرگ‌ترین این موانع می‌تواند یک حمله سایبری جزئی باشد که در آن اطلاعات حساس مصرف‌کننده ربوده می‌شود. یا حتی یک پرونده کلاهبرداری که می‌تواند به‌طور جدی اعتماد بانک‌ها و عموم مردم را نسبت به کسب‌وکارهای فین‌تک تضعیف کند. به‌عنوان مثال، اکوسیستم بیت‌کوین پس از رسوایی صرافی Mt.Gox در سال ۲۰۱۴، شکست سختی خورد.

از طرف دیگر فضای وام‌دهی فرد به فرد هم به‌شدت توسط رسوایی‌های متعدد و طرح‌های پونزی (Ponzy) در سال‌های اخیر دچار اختلال شد. حتی این حملات سایبری نه‌تنها همچنان بانک‌ها را هدف قرار داده‌اند، بلکه روی حوزه ICO نیز که شاید زیرساخت نه‌چندان مطمئنی دارد، دست گذاشته‌‌اند.

مطالب مرتبط:

۱۰ روند مهم فین‌تک در سال پیش رو که نباید آسان از کنار آنها بگذرید (بخش اول)