روش‌های برتر نظارت و سنجش کارایی تولید محتوا

امروزه تمامی کارشناسان بر تولید محتوایی فراموش نشدنی، خلاقانه یا محبوب تاکید می‌ورزند. با این وجود آنچه در نهایت اهمیت دارد تأثیری است که این محتوا بر درآمد کسب و کارتان می‌گذارد. ممکن است تصور کنید که سنجش کارایی محتوای خود را  بعد از اتمام کلیه وظایف موجود انجام دهید. گرچه به منظور دستیابی به سنجشی درست، بهترین روش اینست که از همان آغاز برنامه، به طور پیوسته کارایی محتوای خود را نظارت، تحلیل و بهینه کنید. اما فراموش نکنید که تنها چون یک روش سنجش ”بهترین” شناخته شده است، لزوماً در عمل ساده‌ (یا حتی ممکن) نخواهد بود. اما نترسید. حتی اگر برای مدتی طولانی به تولید و اشتراک محتوا مشغولید، برای اجرای تکنیک های سنجش هرگز دیر نیست. با فناوران سپید همراه بوده تا با روش‌های برتر نظارت و سنجش کارایی محتوا بیشتر آشنا شوید.

تولید محتوا
تولید محتوا

اجزای سه گانه سنجش کارایی محتوا

سه جزء‌ اصلی ابتدایی در سنجش، ارزیابی و بهینه سازی کلیه محتواهای بازاریابی شما به شرح زیر است:

  • مشخص کردن موارد ملزوم نظارت
  • نظارت، سنجش و مدیریت داده‌ها
  • تبدیل اطلاعات کسب شده به‌ شهود عملی

مشخص کردن موارد ملزوم نظارت

اینکه این روزها، هر محتوایی را می‌توان سنجید و بدان اظهار نظر کرد به این معنی نیست که شما هم باید همین کار را بکنید. معیار ها می‌توانند به سرعت طاقت فرسا و گیج‌کننده شوند بخصوص زمانهایی که در آن واحد چندین هدف را دنبال می‌کنید. لذا بهتر است در ابتدا چند اصل مقدماتی را در نظر بگیرید. نظیر:

  • ارائه توضیحی واضح از اهداف کسب و کار خود به تک تک افراد تیمتان. به این طریق همه اعضا با درکی روشن‌تر وظایف خود را به گونه‌ای مدیریت کرده تا ثمره دهند.
  • اولویت‌ها و معیارهای خود را برای تمامی فعالیت‌های اعضا مشخص و تعیین کنید. در این باره در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.
  • بنا کردن یک سیستم سنجش محتوا ثابت و معین، به منظور تسهیل در تحلیل و نظر دادن درباره آنها.
  • محاسبه مخارج پایه مشمول در اجرای استراتژِی محتوا برای برآورد کردن بازگشت سرمایه‌گذاری یا ROI

بعد از تکمیل این مقدمات، به منظور توسعه بیشتر کسب و کار خود، می‌توانید از برخی داده‌های دیگر و تکنیک های پیشرفته‌تر تحلیلی کمک بگیرید.

حسابرسی و فهرست کردن دارایی‌های موجود

اولین گام ها در ثبت محتوای ارزشمند و رسیدن به یک برنامه محاسبه‌ی رسمی به موقع، تعیین، ارزیابی و طبقه بندی دارایی‌های موجود می‌باشد. چرا که داده‌ای را که از وجودش بی‌خبر هستید، نمی‌توانید ثبت و ضبط کنید.

تولید محتوا
تولید محتوا

ابتدا باید یک فهرست محتوا که شامل لیست کمّی از محتواهای منتشرشده از انواع محتواها، کانال ها و سایر فرمتهای اشتراک گذاری شده را، تهیه کنید. از اینجا به بعد، ممکن است که یک حسابرسی کامل  شامل ارزیابی کمّی از محتوای فهرست شده، بدست آورید. نهایتاً این امر شما را در تنظیم محتوای موجود بر اساس نیازهای مشتری و اهداف استراتژیکی خود، یاری خواهد کرد.

این فرایند نه تنها در یافتن نقاط قوت و ضعف و تنظیمات استراتژیک مفید واقع می‌شود، بلکه کمبودهایی را نیز پر میکند. نظیر زمانی که محتوای شما نیاز به بروزرسانی داشته یا یافتن عللی که بازدیدکنندگان را منحرف میسازد.

تعیین اهداف ارجح

به وضوح شما و سهامداران از استراتژِی محتواییِ خود توقع کسب درآمد دارید. اما ممکن است تمام اهداف شما در تنها یک خواسته، ادغام شوند. به عنوان مثال ممکن است شما اهدافی دیگر را در نظر داشته باشد.

 

مطالب مرتبط :

۴ترفند مفید برای تولید محتوا در اینستاگرام

به بازاریابی محتوا توجه کنید