چگونه برای کسب و کار خود یک نام تجاری مناسب انتخاب کنیم؟ (بخش اول)

انتخاب نام تجاری یکی از چالشی ترین بخش های تجارت و کسب و کار شما را تشکیل می دهد. چندان فرقی نمی کند که نامی برای برند یا محصولات تان را جست و جو می کنید. مهم این است که چگونه انتخاب کنید. در تحقیق زیر که بر اساس نظرسنجی اخیری که دانشگاه هاروارد انجام داده است، از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۶ کاربران امریکایی ۶٫۷ میلیون نام تجاری را ثبت کرده اند.

چالش برگزیدن نام های تجاری همچنان ادامه دارد. امروز با محدودشدن اسامی باقی مانده از میان انبوهی از کلمات، واژگان،‌ تصاویر، ‌نمادها و عبارات هیجان انگیز،‌ انتخاب یا خلق واژه یا اصطلاحی که بتواند ضمن بیان محصول،‌ خدمت یا برند شما خلاقانه و غیرتکراری نیز باشد کاری است بسیار دشوار.

دانشگاه هاروارد پس از این پژوهش،‌ توصیه های چهارگانه ای را آماده کرده که مطلب حاضر را با یکدیگر مرور می کنیم:

  1. منحصر بفرد باشید

انتخاب معنای منحصر بفرد یک کسب و کار نشان دهنده ی یکتایی آن است. با وجود ۱۷۱.۴۷۶ کلمه و عبارت محدود در زبان انگلیسی و ثبت ۶.۷ میلیون نام تجاری در سه دهه گذشته در امریکا،‌ می توان به روشنی درک کرد که شما با خلاقیت باید از محدودیت اشاره شده عبور کنید. توصیه دانشگاه هاروارد به شما این است که بجای جست و جوی یک یا چند کلمه تا درکنار هم معنا و تصویری از برند، محصول یا ارزش هایتان را به مخاطب انتقال دهد؛ چرا عنصری اصلی از کسب و کار خود را شناسایی نمی کنید؟! اغلب چنین جست و جویی از مدل تجاری یا گذشته محصول یا خصلت های برند شما، ‌ارزش ها و تجارب مشتریان بدست می آید.  توصیه می کنیم مشتریان ما با یک ایده یا تصویر شروع و سپس نسخه های مختلفی از ایده یا تصویر مذکور را خلق کنند تا نمونه های متفاوت و جدیدی از نام تجاری برند بدست آید.

یک تمرین عملی برای رسیدن به نام های تجاری خلاقانه به شما پیشنهاد می کنیم:‌

۱- با ترکیبی از عبارات

۲- بازی با کلمات

۳- اصطلاحات زبان های خارجی

توفان فکری خلاقانه ای ایجاد خواهید کرد که محصول آن، چند ایده جذاب و دشوار خواهد بود که منبع تغذیه ایده های آتی است.

  1. نواحی چالشی را بشناسید

بسیاری از نام های تجاری در حال حاضر اشغال شده اند. لذا انتخاب نام جدید با خطرات و چالش های زیر روبروست:

۲-۱ انتخاب اسامی تک کلمه ای

۲-۲ استفاده از کلمات قدرت نمایی:‌ قدرت،‌ متحد، یگانه، نماد

۲-۳ کلمات نمادین: پل، بهار، راکت، …

همچنین ترکیبی از کلمات یا عبارات بی معنی با نام های اصلی کسب و کار شما، مجاز نمی باشد. کلماتی که احتمالاً شما برای ترکیب سراغشان می روید عبارتند از:

۲-۴ تغییر شکل (تبدیل ها): مانند zappos یا zomba

۲-۵ این و آن: Dolce & gabbana، M&M

۲-۶ ترکیب های معنایی:SnapChat، WordPress، …

۲-۷ عبارات: Mechanical Turk، …

منبع :‌ Entrepreneur