گزارش تحلیلی:‌ نجات کسب و کار های خرده فروشی ایرانی در دوران رکود

مقدمه:

در شرایط کنونی بازار ایران که عدم ثبات و قطعیت به بیشترین سطح خود در سال های اخیر رسیده، چگونه می توان کسب و کار های خرد را نجات داد و از رکود یا ورشکستگی خارج کرد؟ در تحلیل تهیه شده،‌ قصد داریم با بررسی چند عامل به صاحبان کسب و کارهای خرد پیشنهادهایی ارایه کنیم:

  • اطلاعات واقعی بازار را بدست آورید:

بازارهای مختلف در شرایط کنونی رفتارهای مختلفی نشان می‌دهند اما عموم مردم تصور دیگری دارند. قانونی را در مالی-رفتاری با شما در میان می گذارم که ممکن است شنیده باشید: درآمد ۱۰۰۰تومان ما را آن قدر خوشحال نمی کند که گم کردن ۱۰۰تومان ناراحت می کند. این قانون بیان می کند در شرایط رکود بازار،‌ تورم و تحریم همواره نظر مردم منفی و اوضاع نامطلوب است. اما واقعیت در همه بازارها و کسب و کارها این‌گونه نیست. پس توصیه ما این است با دقت وضعیت واقعی بازار مستقیم و وابسته کسب و کار خود را به دور از هیاهو و بر اساس اطلاعات درست مالی و اقتصادی بررسی کنید. این نقطه همان جایی است که عموم کسبه تصور می کنند که قانون دو ضرب در دو می‌شود چهار، خیلی واضح و مشهود است در صورتی‌که در کمال تعجب با بررسی شاخص‌های معمولی و نه چندان پیچیده مالی-اقتصادی،‌ وضعیت دیگری مشاهد می شود. ضمن اینکه دانش مالی و اقتصادی معمولا کافی نیست و شناخت دقیقی به شما نمی دهد.

  • برخی از بازارها پررونق هستند:

واقعیت بازارهای خرده فروشی فعلی ایران نشان می دهد صنایع وابسته به مسکن،‌ صنایع غذایی و تا حدودی پوشاک از رونق برخوردارند. هرچند این رونق مولد تورم بیشتر خواهد بود اما به هرحال کسب و کارهای وابسته وضعیت مناسبی دارند.

  • طمع نکنید:

طمع صاحبان کسب و کارهای خرده فروشی برای گران فروختن کالا و خدماتی که برایشان ارزان تر از امروز بازار درآمده، منجر به رکود بیشتر می شود. وقتی برای مشتری واضح است که شما کالایی را ارزان تر خریده اید اما اصرار دارید بر موج گرانی امروز،‌ سوار شوید از شما خرید نمی کند؛ این یعنی رکود.

  • به شبکه های فروش غیرحضوری متصل شوید:

 دوران کسب و کار های سنتی (تولید، توزیع، …) به سرآمده است. بهتر است مقاومت نکنید و در اولین فرصت، از یک متخصص دنیای دیجیتال مشورت بگیرید. فروش شما به هزار و یک دلیل با روش های سنتی، پررونق نخواهد شد چون مردم دیگر وقت و حوصله گذشته را ندارند.

  • به کالا یا خدمت خود چیزی اضافه کنید:

‌ امروزه مردم صرفاً با بازی قیمت،‌ راضی نمی شوند شما باید فکر جدیدی داشته باشید. محصول یا خدمت خود را نوسازی کنید یعنی:‌ ۱- به شیوه ای سریع تر، آسان تر یا ارزان تری به مشتری تحویل نمایید ۲- محدودیت تنوع نداشته باشید ۳- کالا و خدمات مکمل عرضه کنید ۴- چیزی رایگان، به سبد محصول یا خدمات خود بیفزایید.

  • به بازارهای بی ربط سر بزنید:‌

 برخی از صاحبان کسب و کار در دوران رکود یا تورم،‌ به بازارهای کاملاً نامرتبط سر می زنند. قدم زدن یا در معرض بازارهای دیگر قرارگرفتن، دو مزیت دارد:‌ الف- ذهنتان فرصت بازیابی و استراحت یافته و از چه کنم چه کنم فاصله می گیرد. ب- نکات ریز و جذابی در بازارهای دیگر یافت می شود که مطمئناً‌ از آنها بی خبرید. الهام گرفتن از آن نکات می تواند مفید باشد.

  • کامل انجام دهید:

 همه خدمت و کالای خود را به طور تمام و کمال، با رضایت، پشتیبانی واقعی، خوش رویی و صداقت به مشتری ارایه کنید. یادتان باشد در دوران رکود مردم کمبود بیشتری از حس رضایت دارند پس اگر موفق شوید برای ارایه خدمت یا کالای خود به مشتری،‌ یک چرخه کامل و بی نقص را پیاده کنید می توانید به وفاداری وی امیدوار بمانید.

منبع: سپیدتِک