مایک دیکرسون، مدیرعامل شرکت ClickDimensions تشریح می کند که شرکت های کوچک و بزرگ می بایست با توجه به چشم انداز گسترده خریداران به فکر سازگاری با شرایط جدید و تغییر خط مشی بازاریابی خود باشند تا بتوانند از عهده پاسخگویی به نیاز های بازار دیجیتال روز برآِند. انقلابی در رفتار خریداران در حال وقوع است، جستجو های اینترنتی، شبکه های مجازی بر عرصه بازاریابی تاثیر شگرفی گذاشته است. مشتریان امروز مشتریان دیجیتال هستند. دسترسی سریع به حجم وسیعی از اطلاعات تنها با یک کلیک، تحلیل داده ها و برقرار تعامل با فروشندگان و برندهای معتبر همگی دستخوش تغییر قرار گرفته اند. خریدار تمایل دارد بصورت ناشناس به تحقیق درباره محصول مورد خریداری خود بپردازد وسپس در گام نهایی  محصول را خریداری نماید. برندهای تجاری معتبر از قبیل آمازون، گوگل در این بازار انقلابی نقش مهمی را ایفا نموده اند و سهم بسزایی از بازار را به خود اختصاص داده اند و در دهه قبل مهر ختام بر بسیاری از برندها کوبیده اند.

مسیر خرید مشتریان نیز دستخوش تغییرات مشابهی گردیده، کسب و کارهای مبتنی بر B2B به مراتب با مشکلات و چالش های پیچیده تری دسته و پنجه نرم می نمایند. معاملات تجاری فرآیندی متشکل از  مجموعه افرادی است که همگی در روند خرید و فروش نقش دارند و موضوع فراتر از چند کلیک ساده است. واحد فروش و سایر پرسنل بخشی ضروری در روند معاملات B2B به شمار می آیند، لازمه برقرار ارتباطی منسجم میان عوامل شرکت و مسیر خرید مشتری برخورداری از منابع انسانی و عناصر دیجیتال است.

عنصر کلیدی جذب تقاضا مشتریان جدید عرصه دیجیتال است. این محور بازاریابی می بایست کمتر مورد مشاهده قرارگیرد، به مانند “دوره گذار” بیشتر می بایست مورد بحث و گفتگو قرار گیرند، که مثلا چه عواملی بر تایید انتخاب موثر است- تقاضا غیر قابل اجتناب و پیامدهای بعدی آن به چه صورت است. سازگاری با شرایط یا محکوم به فنا مسئله اینست.

 در بررسی چشم انداز جدید مشتریان ، بازاریابان،-هر دو مدل B2B , B2C و از SMB تا شرکتها  می بایست عنان مدیریت مسیر خرید مشتریان در دست گرفته شود.

تنظیم مکالمه ای کارآمد امری سهل الوصول نیست.

شرکت هایی که به ضرورت بازار دیجیتال پی برده اند و به درک صحیحی از نیاز های روز مشتریان خود واقف هستند در واقع برای در دست گرفتن گوی سبقت و پاسخگویی به نیاز های مشتریان خود در مسیر خرید با چالش ها و مشکلاتی رو برو هستند. درک سختی ها و چالش های راه گام اول در مسیر غلبه برمشکلات است:

پیچیدگی:

قابلیت یکدست سازی و هماهنگ سازی داده ها  اغلب از منابع مختلف برای  بازاریابان فرصت بازنگری  روش های سودبخش، و یا بهبود بخش روش فعلی را فراهم می سازد. همچنین چشم اندازی از انتظارات و هدف های پیش رو مهیا می سازد. بسیاری از شرکتها به سهولت به داده های لازم جهت برنامه ریزی دقیق و اخذ تصمیمات هوشمندانه دسترسی ندارند و چه بسا در پیچیدگی های معاملات بازار دیجیتال سرکوب شوند.

 مهارت و منابع:

امروزه بازاریابی دیجیتال فراتر از یک ابزار نوآورانه است. دانش و شایستگی خاص خودش را می طلبد. بسیاری از شرکت ها مهارت ها و منابع کافی برای برنامه ریزی و اجرای کمپین و تمهیداتی برای پاسخگویی موثر در دسترس ندارند.

هزینه

بهره مندی از فناوری در امر بازاریابی و مهیا سازی مقدمات فروش کسب و کار امری حیاتی است. با این حال، هزینه و پیچیدگی های بکارگیری CRM و بازارتکنولوژیک در کنار استفاده از فناوری های فروش می تواند بسیار هزینه بر باشد. داده ها در این لیست دوبار ظاهر می شوند، چرا که برگرفته از ۲۲ دنیای بازاریابی است بدون دسترسی به داده ها بازاریابان در مسیر اثبات اهمیت  Suite  و تاثیر بالقوه آن بر سرمایه گذاری بازار با چالش مواجه می گردند.

مراحل موفقیت

در حالیکه چالش های بازاریابی دیجیتال می تواند دلهره آور باشد در عین حال پیامدهای بی ثباتی بازار به مراتب هشدار دهنده تر است. شرکتها می بایست به فکر توسعه چرخه درآمدی خود باشند. شرکت ها می بایست به سرعت در تلاش برای سازگارسازی با تغییرات الگو خرید مشتریان و روند رقابتی بازار باشند  در غیراینصورت در معرض نابودی قرار خواهند گرفت، مسیری که برخی به سرعت و برخی به آهستگی طی می نمایند.

در هر صورت نباید نامید شد. برای موفقیت در مسیر پاسخگویی به ضرورت بازار دیجیتال گام های زیر توصیه می گردد:

توجه به مشتریان: سعی کنید به این نکته بیاندیشید که مشتری در هر نقطه از مسیر خرید خود به چه چیز هایی توجه دارد و نیاز او را شناسایی کنید. این موضوع به آنها یادآوری می کند که در معرض توجه شما قرار دارند.

خصوص سازی خدمات:

در مسیر خرید خصوصی سازی خدمات دیجیتال برای مشتریان فراهم آورید.

  • سنجش:بررسی عملکرد و سنجش عوامل موثر بر موفقیت، به شما کمک میکند تا کارایی مجموعه خود را افزایش دهید.
  • اتحاد: تلاشی همه جانیه  برای کسب موفقیت در تعاملات دیجیتال بازار خرید و فروش، شفاف سازی درآمد امریست که یک شبه به دست نمی آید.
  • ساده سازی: از مسیرهای و روشهایی که شما را از موفیت دور می سازند اجتناب ورزید. هیچ وقت از تغییر و یا کنار گذاشتن روش ها و تاکتیک های اشتباه نهراسید.

نوآوری امری مداوم است هرگز از متوقف نمی شود به شرط اینکه مدام در حال بروزرسانی کسب و کار خود باشید و از عهده پاسخگو به همه نیازهای مشتریان خود برآیید. تمام شرکتها از کوچک گرفته تا بزرگ که امیدوارند در ای عرصه به فعالیت خود ادامه دهند می بایست به سازگاری با شرایط همت گمارند.